maanantai 12. marraskuuta 2012

Terveiset sinne taivaaseen

Työputkesta on ny yli puolet takana, tosin tänään ehtoolla en ollu askarehilla; perjantaina yks hieho poikii (hieho= nuori lehemä, jota ei oo vielä otettu lypsyhyn ja on alle 22kk ikäänen) ja lauantai aamuna sitä piti yrittää lypsää jotta sai vasikalle maitua. No eihän siitä meinannu mitää tulla, ei sitte niin millää siihen lypsypartehen (meitoli 3 ihimistä sitä siihen tunkemas) ja ekana ehtoona meillä meniki siihen noin tunti jotta saatihin asia hoirettua. Itte lypsy kyllä onnistuu, ei potki tai tinttaale mutta tuohon partehen meno, oivoi.
La ilta & su aamut meni ihan ok, mutta eileen ehtoolla sitte käviki vähä huonosti. Mä olin hiehon takana liinan kans ja olin vetämäs sitä partehen, ku yks mies oli eres vetämäs narulla sarvista. No tää hieho otti ja kaatuu kyljellensä sitte siinä rimpuullesnansa ja hyökkäski pystyhyn yhtäkkiä ja pinkaasi pakohon, jolloonka tietysti päästin irti siitä liinasta mutta se piruperkele kiertyyki mun rantehen ympärille ja se hieho kiskaasi sillä koko 500 kilon painollansa tuon mun kären mukahansa... ei se siinä vaihees niinkää sattunu, mutta sitte vajaa tunnin päästä ku rupesin pesöhön lypsimiä niin alakoo molempia käsiä (pahemmin toki tuota oikiaa kättä) kihelmöörä ja veti tunnottomaksi ja yhtäkkiä sykäyksittäin katos voimat.
Tuosta vajaa tunti etehenpäin lähärin ajelohon kotia ja siinä ajaes meni välillä voimat kärestä etten pystyny puristaa rattia kunnolla.
Yällö heräsin ihan järkyttävähän särkyhyn, ihan ku tuota kättä oltaas veretty kyynärpään kohorasta poikki jollain veittellä. Naminami! Ajattelin että ehkä oon vain nukkunu jotenki huonosti sen päällä ja simahrin samantien. Noh, ku kello heräätti jonku ajan päästä niin särky senku jatkuu ja töis se vain paheni koko aika, ja sain sitte ehtoon vapaaksi. Vaikka mä en oo ny teheny mitää (no okei imuroottin tän pienen huushollin mutten oo esim. kantanu tai vetäny mitää tmv) niin tuo käsi on ihan saatarin kipiä! Vähä väliä poltteloo, kihelmöö, sormet kouristeloo jne. Saa ny nähärä, huomenna aamulla on pakko mennä lypsylle. Jos ei tämä huomenna parane, niin sitte on pakko käyrä lääkäris. Huoh! no empähän moo siä hetkehen kyllä käynykkää.

Voi ristus, kauhia romaani yhyrestä käpälästä. =D

Tämä hieho paskoo mun kären :< Hiehon nimi on Hortensia ja vasikka on sonni, joten ei tällä tilalla nimetä, rekisteröirähän vain ja sitte myyrähän välityksehen (= toiselle tilalle kasvamahan). Sonni syntyi 9.11.

Mun lempparilemmu Ählämi ♥

Ja Ählämin lehmävasikka, syntyi sunnuntaina 11.11. ♥

Maitomäärät nousus! Jokatoinen päivä siis käy maitoauto, ja viimeesin on siis tuo eilisen lukema. Kaharen päivän lypsysatsi 1822 litraa maitua. :) (ottaen huomiohon että niitä lehemiä on kymmenkunta, joita ei lypsetä tankkihin vaan erilleen jotta saarahan vasikoolle maitua. Sitte on nämä jotka poikii pian, eli niiten lypsetä ku vasta sitte poikimisen jäläkehen.)

Sunnuntaina oliki isäänpäivä, mä kävin isseen tykönä ja iskä teki ruokaa jälkkärin kera ♥ kävin mä paapan haurallaki, oli vain niin kurja keli ku tuuli ja tuli lujaa vettä. 

Perjantaina oli mun viimeenen terapia ilimajoella, ja oli kyllä mukava tapaaminen. Jarno oli mun mukana, ku mä sanoon jotta haluan että se tuloo mun kans, oli mulle kumminki tärkiä ja rankkaki tuo viimeenen tapaaminen. 10 kk kesti tuo jakso tua ilimajoella, enkä yhtäkää käyntiä menis ottamahan pois. Päinvastoon, oon saanu kyllä niin hyvin apua ja tukia tuolta. Kiitos mun oman terapeutin ♥ 
Torstaina oli eka terapia tää Kauhajoella. Ihan mukava se terapeutti täälä, mutta jotenki plääh. Ja ärsyttävää, ku ny sen kaas päästähän vauhtihin niin sitte vuorenvaihtees se lähtöö toiselle paikkakunnalle ja taas mulle tuloo joku uus. HNGH!

Ny pitää mennä maata, tuo mun käsi on kyllä sitte niin  @£$€{O="&#( KIPIÄ!!! huoh... 

Ny tän viekkuhun nukkuun ♥



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti